Hälsosamma örter

Naturen har använts som både skafferi och apotek av människor långt innan statliga myndigheter och kontrollinstanser kontrollerade de mediciner som vi äter mot olika krämpor och sjukdomar. Därmed har kunskapen om vilka örter och växter som fungerar mot allt från huvudvärk till ischias vuxit fram över stora delar av jorden och över lång tid. Idag finns det ganska bra kunskaper om vilka örter som kan fungerande läkande, både i skogen och självodlade i trädgården eller blomlådan.

Örter kan förtäras på en rad olika sätt, såsom teer, torkade och som så kallade tinkturer, alltså spritinlagda och förvarade efter att säsongen är över, allt för att ha ett förråd för husbehov över vintern. Tinkturer är dessutom ofta högkoncentrerade och behöver inte intas lika ofta som exempelvis örtteer, som måste drickas i höga doser för att någon effekt ska vinnas ur dem. Några exempel på örter som anses ha läkande egenskaper listas nedan och tips om hur de bäst äts eller dricks.

Brännässlor:
Förutom att göra god och närande soppa om våren kan nässlorna användas som en slags naturlig energidrink, gärna tillsammans med andra örter såsom kirs. Då kan man exempelvis lägga dem i en mixer och sedan blanda i lite citron och honung. Därefter är det bara att dricka den vederkvickande drycken för att, enligt många naturmedicinare, snart märka av en markant energikick. För bästa resultat är det smart att dricka någon deciliter om dagen!

Johannesört:
Denna ört har en stark plats i folkläkemedelsskåpen och har under lång tid använts för att motverka nedstämdhet och få upp det allmänna välbefinnandet. Kan användas i drycker och skrivs i vissa europeiska länder även ut som lindring vid lätt depression inom skolmedicinen.

Älgört:
I naturen finns denna fritt växande smärtlindrare, som innehåller salicylsyreföreningar. De återfinns även i vissa av apotekets vanligaste värktabletter och har både smärtlindrande och inflammationshämmande egenskaper.

Pepparmynta:
Har delvis samma egenskaper som Samarin, det vill säga den fungerar mot halsbränna och matsmältningsproblem. Eftersom den också fungerar bedövande på slemhinnorna i magen kan pepparmyntan även användas vid illamående.

Enbär:
Enbärsdricka var länge en populär måltidsdryck, men förekommer sällan numera. Det kan kanske vara läge att göra sin egen enbärsdryck eftersom enbären sägs stärka njurarna och hjälpa mot lågt blodtryck. Med tanke på att enbär också bidrar till ökad vakenhet och att de växer vilt i stora delar av Sverige finns all anledning att ta med korgen ut på jakt i sommar.

Barr:
Både tallbarr och granbarr är rika c-vitaminkällor, särskilt på vintern då det inte är lätt att få tag på liknande naturligt växande sådana källor i vårt kalla Nord. Man kan låta barren ligga i blöt över natten och sedan tillsätta honung eller pepparmynt för en både god och närande dryck. Ett både miljövänligt och spännande alternativ för den vintertrötte istället för apelsiner som fraktats över hela jorden till den lokala handlaren.